Sunday, May 3, 2009

jelas..aku teringin ikhlas..aku mahu

lelaki itu
senyumannya ikhlas dr hati
tenang ku rasa
dia jauh,
br nak rapat
pabila kulihat wajahnya
ku merasa sesuatu
xdpt kugambarkan
xdapat ku luahkan
tp aku merasa
ada sesuatu di dalamnya
pabila ku mendengar suara nya
dadaku bergetar
jauh sekali mnusuk Qalbu
bacaan ayat sucinya td..
jelas
lunak
ku merasakan
ketenangan dalam bacaan itu
bagai dibuai mimpi
bagai diulit prosa2 yg meruntun Qalbu
sedang menarik2 aku menjadi sepertinya
jelas..aku teringin
ikhlas..aku mahu
ku tahu dia siapa..
anak siapa
tp itu bukan pbedaanya
kerna itu material luaran
tp yg bedanya
material dalaman
yg bisa menyinarkan dirinya
dari dalam terus keluar
menyilau


lelaki itu
dia dekat
dia rpat
dia sahabat
dia penguat
dulu dia nakal katanya
tp dalam hatiku
benarkah?
tapi pabila dia menceritakan
ku yakin dia tulus
tp lihat siapa dia sekarang
dirinya masih sama
sederhana,pd pandangan ku
ikhlas,pada kacamataku
org katakan dia kaya
tanah berekar2
rumah sewa ada
tp..
mereka xtahu
apa yg ada dalam hatinya
dia sanggup mngikat perut demi anak2 yg mmbesar
baki agajinya 400 sbulan tika mula mbayar wang rumah yg dibelinya
dia katakan perit
ku dpt rasakan sedikit
cukupkah sedikit sahaja?
bgiku itu xmemadai sebagai penghargaan
bila ditanya
kenapa dia ingin membeli tanah2 itu
''dulu,tanah ini tempat ayahku menoreh,membesarkan kami,ramai..suatu hari nnt bila ku besar,aku akan beli semula tanah ini,sebagai ganti keringat ayahku membesarkan ku.''
di tanah itu terdapat kasih sayang yg xdapat digambarkan
itu nilai estetikanya
sentimental value sgt tinggi
bukan untuk dibangga
ya! aku ada tanah
bukan sama sekali
tidak...
tp
itulah nilai penghargaan anak kpd jasa ayah..
di situ jua cita2nya mnyebar tinggi
mahukah kamu ini yg belajar tinggi,jd sebegitu?
jelas..aku teringin
ikhlas..aku mahu


:)



No comments:

Post a Comment